Dziś wchodzi w życie RODO czyli Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych Osobowych. Celem nowych przepisów jest przede wszystkim lepsza ochrona danych osobowych. Kogo dotyczy RODO? Tak naprawdę wszystkich.

Niemal każdy odebrał telefon, w którym natarczywi telemarketerzy chcieli nam sprzedać garnki, kołdry, czy ubezpieczenie. Pierwsza skarga na przetwarzanie danych w celach marketingowych wpłynęła do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych 19 lat temu. Niechciane maile, smsy, czy telefony to wciąż problem.

Teraz nasze dane osobowe ma chronic RODO - to skrót od nazwy nowych przepisów, które weszły w życie dzisiaj. Firmy - zarówno duże korporacje, jak i mniejsze o zasięgu loklanym musiały stworzyć własne systemy ochrony danych, tak aby one nie wyciekły.

Nowe prawo o ochronie danych osobowych dotyczy również serwisów społecznościowych. Na podstawie RODO możemy żądać usunięcia konta, a na profilowanie czy reklamy behawioralne musimy wyrazić zgodę. RODO nakłada także obowiązek powiadomienia o wycieku danych osobowych. A ich przetwarzanie będzie możliwe za wyraźną zgodą tego, kogo dotyczą. Za naruszenie prawa do ochrony danych grożą kazdy - do 20 mln euro lub 4 proc. całego obrotu firmy.

Skąd firmy mają nasze dane? Często to my sami je podajemy, chcąc otrzymywać korzystne oferty. Dlatego warto się zastanowić komu i w jakim celu przekazujemy informacje o sobie.