Kolejny krok do powstania drogi S19 między Lublinem a Rzeszowem. To jednocześnie fragment międzynarodowej trasy Via Carpatia. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała firmy, które zaprojektują i wybudują ekspresówkę od końca obwodnicy Kraśnika do granicy z województwem podkarpackim. Łączny koszt tej inwestycji to ponad 720 mln zł.

Chodzi o trzy odcinki o łącznej długości blisko 33 kilometrów. Pierwszy z nich ma 18 kilometrów i prowadzi od węzła Kraśnik Południe do węzła Janów Lubelski. Najkorzystniejszą ofertę, na blisko 390 mln zł złożyła tu firma Strabag.

Drugi, 7-kilometrowy odcinek to obwodnica Janowa. Za prawie 150 mln zł chce go wykonać Mota-Engil Central Europe. Trzecia część inwestycji (ok. 8 kilometrów, które ma kosztować ok. 180 mln zł) prowadzi dalej do Lasów Janowskich na granicy województwa. Tym odcinkiem też miałaby się zająć firma Strabag.

Dwujezdniowa droga ekspresowa o nawierzchni bitumicznej będzie prowadziła po nowym śladzie na zachód od obecnej DK19. Jedynie na odcinkach przechodzących przez las, w Polichnie i na południe od Janowa trasa przebiegnie w korytarzu obecnej drogi krajowej.

S-19 to inwestycja długo oczekiwana nie tylko przez kierowców kursujących między Lublinem a Rzeszowem, ale przede wszystkim przez okolicznych mieszkańców. Na korzyści z budowy ekspresówki liczą też lokalni samorządowcy. Droga przebiega m.in. przez gminę Kraśnik, Modliborzyce i Szastarkę.

Inwestycja ma być gotowa do 2021 roku. Droga ekspresowa S19 jest częścią międzynarodowej trasy Via Carpatia, szlaku od krańców Litwy na południe Europy.